onsdag den 14. november 2012

Benedicte-mad

Da jeg var barn fik vi tit en ret, som min mor kaldte Benedicte-mad. Opkaldt efter den husholdningslærer, som havde givet min mor opskriften. Egentlig er det "bare" en udgave af gullasch-gryde, men det siger meget mere at kalde det for Benedicte-mad.

Jeg laver det også fra tid til anden. Min egen familie er knap så begejstret, men det fremkalder nogle gode minder, når jeg får den smagsoplevelse, og det er skønt.

Opskriften er (frit efter hukommelsen)

1 løg i tern
1 grøn peber i tern
500 g hakket oksekød
1 spsk paprika
1 1/2 tsk sennepspulver
1 dl tomatpuré
Lidt vand
Salt/peber
1 dl creme fraiche.

Krydderierne kan afstemmes efter smag og temperament.

Serveres med ris, brød eller lign.
(hvis man ønsker at spise stenalder, er blomkålsris også et godt alternativ)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar